onsdag 22. juli 2015

tre og en halv meter med orden

jeg er en ordens mann. det tilfredsstiller meg på mang en måte å få ryddet unna gjenstander.  hater å se ting slenge rundt. jeg mener også at alt man drar til hus bør inneha oppbevaringsmuligheter.  det lar seg ikke alltid oppfylle. noen ganger må man ta grep selv. skape den orden man så sårt lengter etter.

jeg har jo laget et omfattende pallemøblement til terassen. det gjorde jeg i fjor. til dette har jeg bortimot 30 kilo med puter. dette er puter som krever sin plass. jeg har frem til denne sommeren oppbevart de i en plastkasse. en kasse som visstnok var laget til dette formålet, men som har sviktet på så mange måter. veggene på kassen har falt fra. en etter en. det har ikke vært få morgener jeg har kommet ut og sett putene mine ligge henslengt utenfor kassen. dette har frustrert meg. og inspirert meg.

etter et søk på internett og nøye vurdering bestemte jeg meg for å lage mine egne putekasser. man er seg selv nærmest. og jeg er så nært meg selv at jeg visste at dette ville bli kasser jeg kunne stole på. jeg har hittil ikke tatt feil. de både står, stenger vann ute og er en fryd for øyet.

her ser dere litt av prosessen


 kjøpte material på eide bygg. dyrere enn obs bygg der jeg normalt handler. men jeg sparte meg for en lengre kjøretur. trevirke, hengsler, hjul, skruer og maling kom på ca 1500 kroner. dyrt tenker du? minner da om at det fort koster 1500 kroner for en kasse av grei kvalitet. jeg lagde to store kasser.


jeg har før nevnt at jeg setter pris på at gjenstanders farger passer til hverandre. på verktøysfronten har jeg gått for gult og svart. til og med skjøteledningsrulleren min matcher. det er så deilig.

gul boremaskin. dewalt. anbefaler alle å bare investere i kvalitet med en gang. du vil ikke angre.

jeg kjøpte ferdiggrunnet materiale. sparte meg for litt tid. og energi.


her ser dere kassene. med innhold.  høvelig. nederst stiftet jeg fast noe vindpapp jeg hadde til overs. kassene er såpass store at man bare kan slenge putene ned uten å bruke unødig tid på stabling. det er det siste jeg vil etter å ha tilbragt en hel dag ute i solen. da vil jeg rydde på kortest mulig tid. gå inn. vente på en ny solskinnsdag. for de dagene kommer alltid. slik tenker jeg. og på den måten bevarer jeg også min mentale helse.

tips: aldri tenk at du bare lar putene ligge ute over natten. slik tenkning vil nesten alltid medføre regn. uansett hvor gode værprognosene er jamføres yr.no. jeg anvender kun yr. liker alt som ligger staten nær.


i dag ble det frokost ute. havregryn. beste sort. banan. solsikkekjerner og rosiner. verre er det ikke. 



frokost med flagg. det er innafor. vil ikke på noen måte anbefale større norske flagg inne i huset. det blir for nasjonalistisk. 




sjekk den fine rosestolen jeg fant på remiks her om dagen. 50 kroner. nesten ikke tegn på at den er brukt. sklir rett inn i min blomstersamling.

her kan et observant øye se at jeg har gått over fra agurkvann til cola zero. kunstige søtningsstoffer skremmer ikke meg. begynner man først å henge seg opp i slikt så er veien kort til fluor-, gluten- og vaksinefrykt. da er det kjørt. nok om det.



jeg ble helt vill da denne blomstret. like før jeg brukte den som profilbilde på facebook.
nedenfor ser dere flere av blomstrene mine. omsorg. passe mengder vann. gjødsel. adekvate sol-/skygge-forhold. det er oppskriften.




ha alltid en kanne vann for hånden. av og til står det på minutter. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

legg gjerne igjen en kommentar. det setter jeg umåtelig stor pris på