lørdag 9. mai 2015

der det er husrom er det mulig å bo

det er ikke til å legge under en stol at huset jeg drifter er i største laget for meg og min samboer. vi er ikke de minste menneskene på denne jord, men også for oss går det grenser for hvor mye plass vi egentlig trenger. så vi har bestemt oss for å leie ut en del av vårt boareal. edelt av oss?  ja. det kan man kanskje si. men for en måteholden mann som meg vil jeg si det er helt på sin retteste plass.

derfor bruker jeg all min tid på å innrede en fresh hybelleilighet. husskallet er jo så og si helt nybygd. badet også. nå setter jeg inn et trendy kjøkken.


dette rotet skaper frustrasjon hos meg.
men en kommer ikke unna mengder med
papp når en har valgt å innrede en hybel.
blir tur til fyllinga til uka. 

lei og frustrert når jeg ser haugene med søppel.
men så spiser jeg litt.
og da går det som regel bra. 


jeg vil påstå at dette blir en hybel for det moderne menneske. vi vet alle at det moderne mennesket er ute og kjører. det jager i hvileløse ringer. uroen rir det. vet ikke å sette pris på de nære ting. herregud. der var tanken allerede spunnet direkte til sangen "de nære ting".

dette er en sang som på en god måte egentlig annonserer etter min leietaker.  jeg tillater meg å referere sangen i sin helhet. og supplerer med egne kommentarer.


de nære ting

ditt sinn monne flyve så vide omkring,
det er som du glemmer de nære ting,det er som du aldri en time har fred,du lengter bestandig et annet sted.ja, du bør lengte til kaldfjorden. der får du timevis med fred om det er det du ønsker.det tar 20 minutter med bil til byen. plenty av busser går. også på natten. det er akkurat så kort at du lett kommer deg avgårde. men også akkurat så langt at du kan velge å bli hjemme. ingen kan beskylde deg for å være lat. du bor tross alt på landet. 


du syns dine dager er usle og grå,hva er det du søker, hva venter du på?når aldri du unner deg rast eller ro,kan ingen ting vokse og intet gro.det du søker er en hybelleilighet. den blir å være delvis møblert. og da lover jeg deg at grå ikke vil være gjennomgangsfargen. jeg blir å legge meg på en stil som stimulerer til personlig vekst. altså tar jeg bevisste valg hva farger angår.huset ligger ved havet. det er ingen plen du kan plante blomster i. men hvis du vil så kan du få en blomsterpotte. du kan plante et eller annet. ha den ute på den solrike terassen. terassen kan også du benytte deg av om du vil.i går spiste jeg lunsj der ute. skikkelig varmt. godt med mat når man arbeider så hardt som meg. 

   

gå inn i din stue, hvor liten den er,så rommer den noe ditt hjerte har kjær.på ropet i skogen skal ingen  svar,finn veien tilbake til det du har.det er en hybelleilighet.stuen kan i første omgang tenkes å være liten. om man noen gang kan si at en hybel innebærer en stue.la oss ikke dvele med begreper. denne hybelen er 22 kvm til sammen. oppholdsrommet oppleves luftig. lyst. og relativt stort.rommet blir å romme deg.og du bør ligge ditt hjerte kjær. ja. det unner jeg faktisk alle. egenkjærlighet er viktig. det skriver jeg mer om en annen gang. det med å rope går jeg sterkt ut i fra at du ikke bedriver så mye av. jeg har satt inn en lydisolert dør,det er ikke det, men jeg makter rett og slett ikke rop og støy. huset ligger i naturskjønne omgivelser så ta turen ut og rop om behovet skulle bli prekært. 


den lykken du søker bak blående fjell,kan hende du alltid har eiet den selv.du skal ikke jage i hvileløs ring,men lær deg å elske de nære ting.du har faktisk ikke eiet den lykken selv. det skjønner du først når du har søkt deg til min hybel og har kvaløyas mektige fjell rundt deg. det er godt med skogsstier,gangveier og fjellknauser rett utfor døren. du kan jage hvileløst rundt så mye du vil. men også her vil jeg oppfordre deg til å være bevisst. treningsavhengighet er et økende problem. begynner du med diverse dietter i tillegg så er det kjørt for deg. heldigvis har eide handel, som er vårt delikate nærbutikk, et rikt og allsidig næringsutvalg. det tar 7 min å gå dit om du er middels rask på foten. 


etter dette, hvem vil vel ikke bo i hans henriks hus? 

3 kommentarer:

legg gjerne igjen en kommentar. det setter jeg umåtelig stor pris på