mandag 10. mars 2014

diy: flink pike

alle vil strekke til. også jeg. jeg vil skape det perfekte hjem og når sant skal sies så synes jeg at jeg er på god vei. men det er en ting som skaper disharmoni i meg. alle driver og snakker om flink pike-syndromet og nå begynner jeg å lure om jeg lider av dette.

per fuggeli, den kloke rakkeren, lanserte ordet nokpunkt i 2008

"Der andre skrev om g-punktet, slo han et slag for nokpunktet i boka «nokpunktet. Essays om helse og verdighet». Her stiller han en samfunnsdiagnose det er lett å kjenne seg igjen i: «en uoppnåelig jakt på den perfekte kroppen, jobben, kjæresten, ferien, null fettceller, synd eller latskap. Målet er et liv fylt med lykke, glede, utfordringer og spenning og ingen nederlag, tap, sorg eller tomhet.». Motgiften til alt dette mener han altså er nokheten – som er en mentalitet preget av takknemlighet, glede, måtehold, og at nok er godt nok" (kvinner og klær.no).

det nevnes jo for så vidt ikke noe om jag etter det perfekte hjem, men dere skjønner hvor jeg vil. det jeg imidlertid ikke skjønner er hvordan jeg noen gang skal kunne stoppe og bare godta at huset er godt nok. det dukker hele tiden opp nye ideer. noen ganger våkner jeg midt på natten av at jeg kommer på en ny løsning for møbleringen av feks lillestuen. dette skjer ofte kl 05. det sies at det er dette tidspunktet flest mennesker dør. er det rart jeg er frynsete? 



jaja, men her ser dere iallefall det nyeste i hjemmet. en kommode-benkløsning jeg har satt i gangen til gejstetoalettet. benken skal ikke stå slik. det er bare for å samlet vise dere alt jeg har laget.

utgangspunktet var tre med lakk.  det måtte pusses ned med maskin. ved tungt pussearbeid skal en bruke p40-60. dette gikk jeg fri for, måtte ty til p120. dette gjorde jobben ekstra slitsom og jeg måtte delegere jobben til anja. delegering av arbeidsoppgaver kan faktisk forhindre flink pike-syndromet å blomstre totalt ut. anja er i tillegg alltid i godt humør, ordet nei høres knappast fra det holdet. 


se denne linken for mer informasjon om pussepapirkategorier



malingen er handlet inn på fargerike. det er som tidligere nevnt favorittbutikken min når det kommer til maling. fargen heter "lofoten" og er årets trendfarge. valget av den fargen gjør meg sånn sett ikke unik. 


knottene kjøpte jeg på kremmerhuset. kostet 29 kroner pr stk. sammenlignet prisene på åhlens og jula var dette et skup. 


1 kommentar:

legg gjerne igjen en kommentar. det setter jeg umåtelig stor pris på